Yasmine og Heptaederets syv sider

NOTHING MORE, 2022 Coal, voice, and speaker Installation view from Augustin Maurs’s exhibition, 2022 The Coalman, Gyldenpris Kunsthall, Bergen.

Installation view from Augustin Maurs’s exhibition, 2022 The Coalman, Gyldenpris Kunsthall, Bergen.

Augustin Maurs with Volve Vokal. NOTHING MORE for voices and organ, premiere of the composition at Domkirken Bergen, September 9, 2022. As part of Augustin Maurs’s exhibition, 2022. The Coalman, Gyldenpris Kunsthall, Bergen.

1/3

Augustin Maurs utforsker betingelsene for vår musikalitet, i motsetning til bare å lage musikk. For prosjektet Nothing More (2022) tilbrakte han tid på Svalbard – han gikk på is som er millioner av år gammel, og funderte på forholdet mellom musikalsk og geologisk tid.

Nothing More er skapt gjennom en prosess med komponering og dekomponering som omfatter ikke-musikalske elementer, samt teknikker for repetisjon, dekontekstualisering og samhørighet. Verket er en «manifestasjon» for stemmer og orgel, og det er utviklet i samarbeid mellom koret Volve Vokal, Thea Meidell Sjule, Roar Sletteland, Sigurd Øgaard og Maurs. Nothing More presenteres som en del av Kullmannen, og utforsker stemmen som en kilde til både sonisk og politisk motstandskraft.

Komposisjonens tittel er inspirert av filosofen Mladen Dolars bok A Voice and Nothing More (2006), som ser stemmen som en kjernekomponent i den sosiale veven og den politiske realiseringen. I tråd med denne forestillingen leker Nothing More med stemmens øvre og nedre register, og med en følelse av en utstrekking og endring av tiden. Verket er en musikalsk utforskning av overskudd og mangel, og viser politisk stemmebruk i miljøer med sårbarhet, arbeid, frihet og solidaritet.

I utforskningsprosessen var Maurs inspirert av kunstnere som Robert Smithson, spesielt av måten han forbinder geologi og språk på. Denne ideen tok Maurs med seg, og brukte fire ord i Nothing More som spiller på kull – «bore» (bore), «warmth» (varme), «split» (splitt) og «riot» (opprør). Disse ordene blir former for dramaturgi, men også lydmateriale. Med utgangspunkt i språket leker Maurs med nedbrytende sekvenser og rytmer for å avdekke lag av mening og teksturer i hvert ord, som i jordens sedimenter. Maurs bruker også kull til å skrive disse ordene i form av et veggmaleri, partiturer og manus, og definerer slik språkets materielle og vokale resonanser.

Nothing More er realisert i to deler. Den første som en unik konsert: en musikalsk manifestasjon, fremført med stemmer og orgel i Bergen Domkirke. Her brukes ulike strategier for gi en følelse av felleskap uten å være synkronisert. Prosjektet fortsetter som en installasjon i Gyldenpris Kunsthall. Grafiske og soniske materialer presenteres som kildemateriale fra prosessen, og en lydinstallasjon gir en soloversjon av komposisjonen med Maurs’ egen stemme. Han utforsker her det uatskillelige i våre egne stemmer og den geologiske tidens bevegelser.

Nothing More av Augustin Maurs med Volve Vokal: Julie Ayouti, Suvi Bloss, Ranveig Brekke, Birte Linn Dyrdal, Benedicte Sofie Figved, Cathrine Aarø Fosseide, Maren Edvardsen, Liv Heidi Ekre, Milena Górska, Kaja Linder Henriksen, Vilja Marjatta Kjersheim, Gudrun Kringlebotn, Malin Kvalevåg, Ingvild Aurlund Lossius, Anja Moe, Åsta Dyrnes Nordø, Ingrid Nyhamn, Hedda Østgaard, Thea Meidell Sjule, Vilja Skårset, Hanne Terese Skjervheim, Hilde Storebø, Christina Telnes, Hanna Edvardsen Thuv, Siri Vermedal-Skjold, Hild Vang og Signe Wiger.


Kullmannen
Gyldenpris Kunsthall
Lien 79
5057 Bergen

nettside →

Kunstnerbiografi

Augustin Maurs er musiker, komponist og tverrfaglig kunstner, basert i Berlin. Han jobber hovedsakelig med tolkning og kontekstualisering av lyd, samt utforskning av ulike musikalske praksiser. Maurs mener at for å lage lyd, må noe «ikke-musikalsk» først identifiseres. Utover selve musikkproduksjonen utforsker arbeidet hans det han kaller «musikalitetens betingelser»: hvordan musikk er knyttet til ting, tegn, gester og systemer, og hvordan den passerer gjennom medier, historier og kropper.

Praksisen hans spenner fra performative intervensjoner til samarbeidskonserter og -installasjoner, og noen ganger også kuratoriske prosjekter. Maurs undersøker ofte musikalske forestillinger eller konsepter som han politiserer og setter i ny sammenheng, som i 2021 med prosjektet KANŌN, QĀNŪN, CANON (…) ved Berlins KW Institute for Contemporary Art. Dette var en kollektiv utforskning av forplantning, endring og fremføring av musikalske regler i forskjellige historiske og samtidige kontekster.

BEING OUT OF TUNE (favourite songs of dictators) var en parodisk konsert i kabaretstil som ble fremført både på den 33. biennalen for grafisk kunst i Ljubljana (2019) og på Volksbühne i Berlin (2020). I prosjektet ENCORES, presentert på Teatro Goldoni i Venezia (2019), involverte han andre kunstnere som Pierre Huyghe, Annika Larsson og Saâdane Afif for å utvikle musikalske verk om gjentakelse og overflod.

I HAVE NO WORDS ble utviklet for verdens største propagandahøyttalere på Kinmen-øyen (Taiwan) og presentert på Busan-biennalen i 2018. Maurs var stipendiat ved Darmstadt International Institute of Music (IMD) og gjest ved Ensemble Modern Akademie i Frankfurt. Han er også fakultetsmedlem ved Metabolic Museum – University ved KW Institute for Contemporary Art, Berlin, og kunstnerisk leder for musikkprogrammet til artgeneva.

Augustin Maurs, I Have No Words: For Propaganda Loudspeakers and Singing Voices, 2018, horn loudspeakers, scaffolding, amplifier, 400 x 50 x 300 cm, installation view from Busan Biennale 2018.


Augustin Maurs (with Evo Ensemble), Le petit livre-meurtre, 2017, performance of music piece for voices, artQ13, Rome.

Kommende arrangementer

Utstilling

Arrangementssteder

Exhibitions

Side venues


Dato

Tid

Begivenhet

Sted