Yasmine og Heptaederets syv sider

Pocket Folklore, 2018, 77 found objects, mixed media, and six modified vitrines, dimensions variable Installation view from Shirin Sabahi’s exhibition, 2022 The Moped Rider, Bryggens Museum, Bergen.

Pocket Folklore, 2018, 77 found objects, mixed media, and six modified vitrines, dimensions variable Installation view from Shirin Sabahi’s exhibition, 2022 The Moped Rider, Bryggens Museum, Bergen.

Pocket Folklore, 2018, 77 found objects, mixed media, and six modified vitrines, dimensions variable Installation view from Shirin Sabahi’s exhibition, 2022 The Moped Rider, Bryggens Museum, Bergen.

1/3

Shirin Sabahis verk Pocket Folklore (2018) undersøker materialer og minner på tvers av tid og rom. Verket består av en serie vitriner som inneholder små gjenstander, blant annet skjell, klinkekuler, hårnåler, papirrester, batterier og mynter. Disse objektene ble samlet av Sabahi under restaureringen av Matter and Mind (Oil Pool) (1977), en skulptur av den japanske kunstneren Noriyuki Haraguchi, som var tilknyttet Mono-ha-bevegelsen fra midten av 1960- årene i Japan.

En utgave av Haraguchis Matter and Mind er utstilt på Teheran museum for samtidskunst – et sted Sabahi besøkte jevnlig under oppveksten. Skulpturen ble anskaffet etter at den ble vist på documenta 6 i 1977. Den består av et rektangulært stålbasseng fylt med brukt, svart motorolje, og i årenes løp har besøkende funnet nye bruksområder for kunstverket: de kaster for eksempel dagligdagse ting i det svarte bassenget, som man gjør i en ønskebrønn.

Oljebassengets dobbeltliv fremstilles i Sabahis to filmer Borrowed Scenery (2017) og Mouthful (2018). I Borrowed Scenery ser vi mynter og andre gjenstander falle ned i denne utypiske ønskebrønnen; man får til og med se en person falle i oljebassenget. I produksjonen av Borrowed Scenery møtte Sabahi Haraguchi personlig i hans atelier og hjem i Iwate-prefekturet i Japan. De snakket om Matter and Mind, hvordan verket ble til, og tankeprosessen og påvirkningene som ledet fram til det. Et år etter dette besøket satte Sabahi i gang restaureringen av skulpturen, og inviterte Haraguchi til museet i Teheran for å overvåke prosessen. Mouthful dokumenterer restaureringen, og forteller skulpturens historie gjennom rykter, samtaler ved bassengkanten og gjennom alle tingene som er blitt fisket ut av oljen.

Sabahis verk vises som en del av Mopedisten på Bryggens Museum. Verkene tar opp hvordan det å reise langt kan endre både gjenstander og mennesker, og er i seg selv eksempler på hvordan kontekst og tid former vår tolkning av kunstverk.

De skiftende betydningene av Matter and Mind resonnerer også med utgravningen av historier på Bryggens Museum. Dette museet er bygget på et arkeologisk funnsted hvor mange tusen gjenstander har blitt gravd opp etter å ha ligget dypt nede i bakken.

Keramikkskår fra Tyskland, Frankrike, England, Tunisia og Syria, en gang forkastet og ubetydelige, forteller nå historier om en by og menneskene i den som har vært knyttet til den store verden gjennom reiser og handel. Disse historiene fremkaller noen av de samme følelsene av minne og materiale som Pocket Folklore.


Mopedisten
Bryggens Museum
Dreggsalmenningen 3
5003 Bergen

nettside →

Kunstnerbiografi

Shirin Sabahi arbeider med rester av gjenstander og de fysiske stedene de ble funnet, for å skape historier med flerdimensjonale narrativer. Historiene hennes tar form som filmer og installasjoner der objekter og steder ofte fungerer som hovedpersoner. Noen av fortellingene i Sabahis verk leker med forholdet mellom språk og bilde for å utforske hvordan mening kan bli konstruert, og foreslår et øyeblikks stillhet som en form for effektiv kommunikasjon.

Med en tilsvarende tilbakeholdenhet fjerner hun noen ganger enhver bevissthet om kunstnerens hånd, for i stedet å avsløre spor av historien og mane fram ideen om et virkelig autonomt kunstobjekt. I flere av arbeidene bruker hun bassenger som metafor for estetisk determinisme og tolkning. Hun henspiller på hva kunstverk eller kunstneriske prosesser kan inneholde under den transparente eller ugjennomsiktige overflaten, og tar slik opp grensene for kunstproduksjon.

Shirin Sabahi, Mouthful, 2018, HD video, 35 min 53 sec.


Shirin Sabahi, Pocket Folklore, 2018, installation view from Shirin Sabahi: Borrowed Scenery, Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg, 2018.

Kommende arrangementer

Utstilling

Arrangementssteder

Exhibitions

Side venues


Dato

Tid

Begivenhet

Sted