Yasmine og Heptaederets syv sider

Installation view from Jessika Khazrik’s exhibition, 2022 The Fortune Teller, Østre, Bergen.

Installation view from Jessika Khazrik’s exhibition, 2022 The Fortune Teller, Østre, Bergen.

Installation view from Jessika Khazrik’s exhibition, 2022 The Fortune Teller, Østre, Bergen.

1/3

ATAMATA (2022) tar form av en ekspansiv blanding av tid tilbrakt i rommet, remedier og medier. Verket bygger på Jessika Khazriks udisiplinære praksis som komponist, kunstner, DJ, teknolog og pedagog. ATAMATA fusjonerer en spektral klubbutstilling med et firedagers sør- og øst-orientert klubbprogram med musikk og performance, fullt av åpenbaringer, fenomenale pauser og uberegnelige forsamlinger. Denne techno-rave-performance-serien redefinerer klubber som vidunderlige, midlertidige steder for teknopolitisk forsamling og kollektiv samstemthet, steder der det er mulig å gjenskape ulike tider og lengsler, der nåtiden kan være vertskap for fortiden.

Som en del av Sannsigeren er Khazriks bidrag til årets Bergen Assembly viet fellesskapets kjerne og sjel. Utstillingen består av syv steganografiske, lysende trykk og en alkymisk, linseformet, skulpturell prismesokkel som bærer finpartiklet sølv tilført nanokrystaller og biokonstruerte proteiner som er skapt i et laboratorium for optisk nano-biofysikk. Den inneholder også en syvkanals lydvideoinstallasjon med profetiske bilder generert ved hjelp av maskinlæring, kode, maskinvare og språk, som bare kan sees når det ikke er live-opptredener på klubben. Videre består prosjektet av fire intergalaktiske rave-kvelder som finner sted mellom september og oktober 2022 på Østre. Østre er et etablert sted for konserter, DJ-sett og eksperimentell lydkunst, med en inkluderende praksis som omfatter publikum i mange aldre. Østre har lenge vært et viktig sted for undergrunnsklubbscenen i Bergen.

Gjennom å se på den samlende og antimilitaristiske historien til tekno både før, nå og i et fremtidig perspektiv, utfordrer ATAMATA misoppfatningen av klubber som uviktige steder man oppholder seg og sosialiserer meningsløst på fritiden. ATAMATA tilbyr musikk, medisin og magiske medier, og rekonfigurerer klubbens spesielle rolle som sosialt rom for transklusive ritualer, felles trøst og knytting av bånd med fremmede. ATAMATA er en fordypelse i forbindelsen mellom fellesskapsfølelsen som kan oppnås gjennom anonymiteten klubben legger til rette for, og den som oppleves i når man jobber med kollektive strategier, solidaritet og samstudier. Her skapes fremtiden i fellesskap. Tempelets ti ansikter huskes og manes frem, mens man lytter til forvirring heller enn å late som det ikke eksisterer. Sammenfall av hendelser og ønsker prioriteres i stedet for en politikk basert på isolasjon, disiplinering og konspiratoriske bånd. De stadig skiftende rytmene i vår kriserammede tid krever transformasjon, allianser og overraskelser!


ATAMATA I av Jessika Khazrik med காவடி, Aïsha Devi, Folly Ghost, Grinderteeth og Jimmy Blue Star.

ATAMATA II av Jessika Khazrik med Jimmy Blue Star, Hexorcismos, Marwa Belhaj Youssef, Rasha Abbas, Safa, og Via App.


Sannsigeren
Østre
House for Sound Art and
Electronic Music
Østre Skostredet 3
5017 Bergen

nettside →

Kunstnerbiografi

Jessika Khazrik (f. 1991 i Beirut, bor i Berlin) er en kunstner, komponist, teknolog, skribent og DJ med en tverrfaglig praksis som spenner fra steganografi til performance, maskinlæring, økotoksikologi, visuell kunst, den filosofiske diskusjonen rundt intelligens samt vitenskaps- og musikkhistorie. Khazrik jobber med en trans-millenial kunnskapsproduksjon basert på en teknologipolitisk forståelse av stemme, media og kode. Hun følger sporene av historien, den politiske økonomien og mytene rundt disiplin, og hennes tverrfaglige praksis kretser rundt den kollektive søken etter og behovet for polyhistorisk resonans på 1900- og 2000-tallet og langt inn i fremtiden. Khazrik har en bachelorgrad i lingvistikk og teater fra det libanesiske universitetet og en mastergrad i kunst, kultur og teknologi fra MIT i USA, der hun ble tildelt Ada Lovelace-prisen.

Khazrik har lagd flerkanals lydinstallasjoner og performancer som bestillingsverk blant annet for Para Site (HK), Kunsthalle Wien (AT), LACE (US), Muzeum Sztuki w Łodzi (PL), ar/ge kunst (IT) og LUMA Foundation (CH). Essayene og novellene hennes er publisert i flere antologier og publikasjoner, som Bidayat Journal (LB), Zweikommasieben (CH), MadaMasr (EG), Kohl Journal (LB), The Funambulist (FR) og Ibraaz (US).

Hennes tverrfaglige, forskningsbaserte verk har blitt presentert blant annet ved Stanford Research Institute (US), the Arab Image Foundation (LB), Birbeck’s School of Law ved UCL (UK), Center for Documentary Arts and Research at UCSC (US) og Amnesty International (UK og DE).

Khazrik har vært stipendiat ved Home Workspace Programme (2012–13), Digital Earth (2018–19), HfK Bremen (2020) og SHAPE Platform (2021–22), og er for tiden en av hovedforskerne i Research on the Arts-programmet til ACSS og AFAC (2021–22), stipendiat ved If I Can’t Dance (2022–23) og Helmholtz Center (2022–23) samt gjesteforsker ved Critical Media Lab ved UoB (CH) og Live Art Forms-programmet ved Academy of Fine Arts i Nürnberg (DE).


Jessika Khazrik, VRLAMXXAB8ND, 2020, installation view from Kunsthalle Wien, Vienna. Courtesy the artist.

Kommende arrangementer

Utstilling

Arrangementssteder

Exhibitions

Side venues


Dato

Tid

Begivenhet

Sted